Side 2 av 6

Likhet og ulikhet i naturen

På jakten etter like og ulike steiner

Barna undersøkte prikkete mønster på medbrakte gjenstander (flagg, genser, pose). Hva er felles? Hva skiller gjenstandene ut fra hverandre? Fort fant barna ut at mønstrene er ulike typer: store, små, tettprikkete og med fargerike prikker. Men, hva er med prikkete steiner? Vi tok frem prikkete steiner og undersøkte de.
Hva er likt og hva er ulikt i prikkene? En kjempe fin aktivitet som engasjerer barna og som bidrar til læring og utvikling av vennskap.

Læringsmiljø ute i barnehagen

Fysisk lek og læring i møte med naturmaterialer

Fysisk leke- og læringsrom ute for barna ble utformet av medstudenter fra ABLU 2017. Vi skapet et inviterende læringsmiljø ute med muligheter for estetiske opplevelser og læring både, for barn og voksne. Materialene var varierte og fra naturen og oppfordret alle barna til å samarbeid og fordypning i matlaging. Vi voksne har hjulpet barna ved behov å holdte fast i interessen hos barna for baking og spising av «mat».

Fenomenet vann

Hva som skjer med vannhjul?

Hvorfor skjer det?
Et enkelt eksperiment med vann som barnehagelærerstudentene undersøkte i dag på Snippen som kan likeledes gjenomføres i barnehagen.
For de yngste: helle vann fra en kopp over vannhjulet.
For de eldste: lage vannhjulet selv og undersøke fenomenet vann.
Material: melkekartong, pinner

Plastsøppel

Stopp forsøpling av naturen

«Skulpturen PlastoZilla er laget av plastsøppel funnet i naturen og i havet. Budskapet er enkelt – menneskets forsøpling av naturen må stoppe for en bærekraftig fremtid.»
Artist: Pippip Ferner/Guerilla plastic movement

Fysisk fostring

Kroppslige muligheter og begrensninger.

Fra det kjente, som sandkassa, bøtter og spader til det ukjente og spennende materialet som stimulerer og utfordrer til bevegelse. Har lærte alle barna å bli kjennt med sine kropslige muligheter, men også begrensninger.

Prosjektarbeid

«Gamledager»

I «Gamledager» prosjekt så vi på film hvordan mennesken levde i gamle dager. Vi tok også flere turer i nærmiljøet for å se på de gamle husene, butikker osv. . Hvordan lekte barna i gamle dager? Hvilke leker hadde barna på den tiden? Det var mye å undre seg over.

« Eldre innlegg Nyere innlegg »
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial