Hvordan skape fellesforståelse og akseptanse hos barn for ulikt utseende og tanker?
Avdeling sitt prosjektarbeid baserer på fordypning i barnehagens årets prosjekt «Barns 100 møter med byen vår!», «Det som vokser og gror.» Vi har valgt å undersøke kroppen vår for at barna kan få en fellesforståelse for at det å være ulik ikke
Hvordan øke barnas empati og akseptanse for hverandre og andre mennesker sitt ulikt utseende?
I lek og samtaler fordyper vi oss blant annet i tema «Min kropp – grei og rar!» Målet med alle fordypninger i aktiviteter er å øke barnas empati og akseptanse for hverandre og andre mennesker sitt ulikt utseende.
Første målinger og sammenligninger av kroppen: Hvem er lengst? Hvor mange ganger passer vi helt opp til taket? Hvordan føles det når kroppen ikke fungerer som skal, hvorfor noen har et annerledes utseende, ikke har armer eller bein? Egner seg pinner til måling av barnas høyde? Kanskje vi kan ta tepperester til å måle hverandres kropp? Vi sammenligner våre resultater. Hvem er størst? Minst? Ved hjelp av sammenligninger kunne barna visualisere at vi er ulike. Det å være størst ikke altid henger sammen med hvem er eldst osv.
Fordypning startet ut fra barnas nysgjerrighet og motivasjon for å lære mer over hvorfor og hvordan man er ulikt. De forteller og lager hypoteser om kroppen og hvordan det føles når den ikke fungerer som skal, hvorfor noen har et annerledes utseende, ikke har armer eller bein. Underveis jobber vi med boken «Timothy mister seg sjølv» av Vegard Markhus.
Legg igjen en kommentar