Hvordan lage en provokasjon
til tema «brann»?
Provokasjon, ulike materialer, riving som handling i seg selv, og måten barna oppførte seg på i lek skapte mange unike uttrykksform for språk. Pedagogen hjalp å stable store gjenbruksmaterialer oppå hverandre til høye tårn. Noen barn var opptatt med å legge former inn i hverandre. Vi så at spenningen hos de fleste barna lå i å rive tårnet ned enn å bygge.
Et barn har hundre språk
Barnet uttrykker seg på mange måter om det som har betydning for dem (K. Carlsen, I Reggio Emilia atelierkultur og utforskende praksis, s. 84). Provokasjon er en del av rommets uttrykk som åpner for: bruk av språk, sosial handling med sine jevnaldrende og mulighet for barnet å fortolke sin verden.
Denne provokasjonen med ulike materialer valgte vi fordi vi ønsket å utfordre barnas lek med biler og brannbiler til en mer skapende lek med ulike typer materialer som inviterer andre barn til undersøkelsen. Provokasjonen ble laget i forbindelse med årets Brannvernuke i uke 38.